Je hebt een leuke baan, fijne collega’s, een prima salaris en denkt er niet aan om te vertrekken. Alles gaat je voor de wind, totdat plotseling de ene reorganisatie na de ander volgt. Is jouw baan nog wel zeker? Het zou naïef zijn te veronderstellen dat jouw plek veilig is. Gelukkig maak jij je geen zorgen. Jij weet heel goed wat je wilt en wat je te bieden hebt. Bovendien heb je een waardevol netwerk dat dit ook heel goed weet.

De wereld verandert snel en dat is van invloed op jouw plek op de arbeidsmarkt. De tijd waarin je achterover kunt leunen op beschermende cao’s, vanzelfsprekende doorgroeimogelijkheden en ruime vertrekregelingen is voorbij. Jij staat nadrukkelijk zelf aan het roer van je eigen toekomst. Dat vraagt een nieuw bewustzijn en nieuwe vaardigheden. Voortdurend. Dus niet pas op het moment dat je van baan wilt of moet veranderen. Als je mij vandaag over je werk vertelt en ik lees je cv en bezoek je LinkedIn pagina, weet ik dan wat jij te bieden hebt? Snap ik dan in welke behoefte je voorziet en wat jou onderscheidt van anderen? Met andere woorden: ken ik jouw zakelijke merk? Net als Ikea, de Keurslager en Greenpeace ben jij namelijk ook een merk. Op de arbeidsmarkt gaat het allang niet meer om kennis en ervaring alleen. Jouw ‘personal brand’ bepaalt je succes.

Nieuwe manier

Een sterk merk ben je niet één, twee, drie. Personal branding vraagt een nieuwe manier van denken en doen. Het gaat om het vinden van je kracht, van die eigenschappen die jou uniek maken. En om het uitdragen daarvan. Dikke kans dat je niet gewend bent op deze manier naar jezelf en je loopbaan te kijken. Geen wonder, als je je bedenkt hoe vanzelfsprekend werk voor lange tijd was. Wees gerust, personal branding is geen hogere wiskunde. Hoe je jouw merk bouwt en voor je laat werken als dat nodig is, kun je leren. In mijn training Personal branding op de arbeidsmarkt: vermarkt je carrière! merk ik dat iedereen met de juiste tools in staat is zichzelf te ‘branden’. Of je nu manager, kleuterleidster, zorgconsulent of ICT’er bent; iedereen heeft een uniek persoonlijk merk dat hem of haar onderscheidt van anderen.

Bouwen

Voor succesvol personal branding heb je een flinke dosis zelfkennis nodig. Jouw merk is opgebouwd uit drie eigenschappen: karakter, competenties en charisma. Deze drie ingrediënten vertellen je omgeving wie je bent, waar je goed in bent en wat jou zo bijzonder maakt. Kijk in de spiegel en onderzoek jezelf. Ontdek wat het is dat jou onderscheidt van je ‘concurrenten’. Beschrijf wat je doet, waar je goed in bent, waar je om bekend staat in je werk en wat je valkuilen zijn. Vraag ook collega’s en anderen eens hoe je op hen overkomt. Ga nog een stapje dieper: ontdek je passie en stel jezelf ‘droomvragen’, zoals: welk product zou je ooit willen ontwikkelen, wat voor werk doe je in je wildste dromen en met wie wil je wel eens een weekje ruilen? Met antwoorden op deze vragen leer je jezelf kennen en bouw je stap voor stap je eigen merk. Waarschijnlijk verschilt dat overigens (enigszins) van de werkelijkheid. Bedenk daarom goed waartoe je bereid bent om je merk waar te maken en maak een plan om dat te bereiken. Klinkt dat ingewikkeld? Eerlijk is eerlijk: jezelf onderzoeken, is knap lastig. Toch zul je snel genoeg merken dat het uiteindelijk een consequent, glashelder verhaal over jou oplevert: jouw elevator pitch. Oefen het eindeloos. Zorg ervoor dat als iemand je ’s nachts wakker maakt, je dit verhaal feilloos kunt vertellen.

Vermarkten

En dan. Je zult jezelf moeten vermarkten. Je wilt immers dat je netwerk jou ziet als de beste oplossing voor hun vraagstuk. Ga daarom actief de boer op. Vertel, schrijf en laat zien wie je bent en waar je voor staat. Zoek uit waar je relevante netwerk zich bevindt en hoe het zich gedraagt. Luister, stel vragen, bedenk wat je te bieden hebt en deel! Integreer social media in je personal branding en zorg ervoor dat jouw merk van je online profielen afspat! Doe dit op een consequente manier en je zult merken dat je netwerk jou als vanzelfsprekend herkent en erkent op jouw kwaliteiten. Wedden dat zich in rap tempo nieuwe kansen voordoen?

Wat vind je van dit artikel?
[Totaal: 2    Gemiddelde: 4.5/5]