Pasgeleden beoordeelde ik 180 motivatiebrieven van mensen die solliciteerden naar de functie van communicatieprof. Geloof het of niet, d’r zaten ongeveer tien goede tussen. Slechts tien brieven maakten me nieuwsgierig naar de auteur. Aan de rest zat smaak noch kraak. Blijkbaar is een goede motivatiebrief schrijven zo makkelijk niet. Goed nieuws voor iedereen die zich op de arbeidsmarkt begeeft: schrijf een goede motivatiebrief en je onderscheidt je vrij eenvoudig van de rest!

In mijn trainingsprogramma ‘Het nieuwe solliciteren: personal branding op de arbeidsmarkt’ vergelijk ik solliciteren met online daten. Stel je voor: je zit op een datingsite en iemand mailt je omdat hij of zij een afspraak met je wilt maken. Wat moet die persoon schrijven om jou te verleiden om op date te gaan? Over z’n hobby’s? Z’n sterke punten, z’n uiterlijk? Nee, toch? Zo’n mail moet vooral niet teveel over de persoon zelf gaan. Een mail waarin iemand honderduit over zichzelf schrijft, toont immers nul interesse in jou. Kortom: selecteer, delete, volgende.

Als iemand je mailt om met je op date te gaan, wil je weten waarom hij of zij voor jou kiest. Wat jou zo bijzonder maakt. Waarom jullie zo goed bij elkaar passen. Dat is bij een sollicitatiebrief niet anders. Werkgevers willen lezen dat jij je in hun organisatie hebt verdiept. Dat je begrijpt wie ze zijn, waar ze waarde aan hechten en wat hun opgave is. Vervolgens willen werkgevers lezen waarom je vindt dat jullie bij elkaar passen en welke waarde jij kunt toevoegen. Koppel dus de waarden van de organisatie aan jouw waarden en vertaal deze naar de functie waarop je solliciteert. Dat noem ik de ‘motivatiedriehoek’.

Op tv zag ik laatst een gefrustreerde man, die zei: “Ik heb deze maand driehonderd sollicitatiebrieven verstuurd en ben niet één keer op gesprek gevraagd.” Het verbaast me niets. Solliciteren kost tijd. Solliciteer jij met een standaard brief, waarin je alleen datum en naam ontvanger aanpast? Bespaar je de moeite. Ook hier geldt: selecteer, delete, volgende. Iedere motivatiebrief is maatwerk. Je hebt één a-viertje de kans om de lezer te prikkelen. Gebruik je brief om de werkgever persoonlijk aan te spreken en een klik te maken.


Meer weten? ‘Het nieuwe solliciteren: personal branding op de arbeidsmarkt’?

Het trainingsprogramma ‘Het nieuwe solliciteren: Personal branding op de arbeidsmarkt’ is waardevol voor iedereen die zich op de arbeidsmarkt begeeft. De training is bij uitstek geschikt voor  mobiliteitscentra/ transitiecentra van organisaties die reorganiseren en afscheid moeten nemen van medewerkers. De training is ook voor particulieren beschikbaar en is zowel geschikt voor loondiensters als zzp’ers.

Wat vind je van dit artikel?
[Totaal: 2    Gemiddelde: 5/5]